Самоосвіта

МЕТОДИЧНА ПРОБЛЕМА НАД ЯКОЮ ПРАЦЮЮ:
"Активізація пізнавальної діяльності шляхом впровадження ІКТ на уроках в початковій школі"

Активізація пізнавальної діяльності - важлива проблема для кожного вчителя, особливо початкової школи. Розвиток самостійності, активності, ініціативності, творчого підходу до справи - це вимоги самого життя. Пошуки шляхів розвитку активізації пізнавальної діяльності у молодших школярів, розвиток їх пізнавальних здібностей і самостійності - завдання, які покликані вирішувати більшість педагогів, психологів, методистів.
Перед вчителем, стоїть завдання навчати дітей так, щоб вони могли пластично і швидко реагувати на зміни умови, були здатні виявляти нові проблеми і задачі, знаходячи нові шляхи їх вирішення.
Комп’ютер  є ще одним ефективним технічним засобом, за допомогою якого можна значно урізноманітнити процес навчання. Тому уроки з використанням ІКТ особливо актуальні в початковій школі. Учні 1-4 класів мають наочно-образне мислення, тому дуже важливо будувати їх залучаючи в процес сприйняття нового не тільки зір, але і слух, емоції, уяву.
З іншого боку, цей метод навчання привабливий і для вчителів: допомагає їм краще оцінити можливості й знання дитини, проконтролювати їх, зрозуміти, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми й методи навчання.
Але застосування ІКТ на уроках в початковій школі це також і не просте випробування для педагога. Воно вимагає певного рівня обізнаності педагога в можливостях комп’ютера. Урок з використанням комп’ютерів не є полегшеним для вчителя, скоріше навпаки, але надзвичайно важливо, що ефективність такого уроку значно перевищує звичайний.
Використання на уроках ІКТ дозволяє реалізувати наступні цілі та завдання:
ü  формуваактивізація пізнавальної діяльності в інтерактив-ному режимі;
ü  ння умінь навчальної, дослідницької діяльності;
ü  пропедевтика вивчення нового матеріалу;
ü  розвиток логічного мислення;
ü  розвиток творчого потенціалу;
ü  виховання особистісних якостей: посидючості, терпіння,  витримки, вміння надати допомогу товаришеві;
ü  розвиток уваги, пам'яті, навичок самоконтролю;
ü  реалізація міжпредметних зв'язків.
А все разом, звичайно ж, сприяє підвищенню якості освіти.
ІКТ дозволяють поринути в інший світ, побачити його на власні очі. За даними досліджень, в пам’яті людини залишається 1/4 частина почутого матеріалу, 1/3 частина побаченого, і 1/2 частина побаченого і почутого,  3/4 частини матеріалу, якщо учень залучений в активні дії в процесі навчання.
Завдяки використанню ІКТ на уроках у початковій школі вчитель переходить від пояснювально-ілюстративного методу навчання до діяльнісного, при якому дитина стає активним суб’єктом навчальної діяльності. Це сприяє усвідомленому засвоєнню знань учнів.
Впровадження ІКТ здійснюється за такими принципами:
-                    створення презентацій до уроку;
-                    робота з ресурсами Інтернету;
-                    використання готових навчальних програм;
-                    розробка та використання власних авторських програм.
Розвиток здібностей учня в початковій школі залежить від безлічі факторів. У тому числі і від того, наскільки наочним і зручним для його сприйняття є навчальний матеріал.
Презентація - потужний засіб наочності, розвиток пізнавального інтересу. Застосування мультимедійних презентацій дозволяє зробити уроки цікавішими, включити в процес сприйняття не тільки зір, але і слух, емоції, уяву, допомагає дітям глибше зануритися в досліджуваний матеріал, зробити процес навчання менш виснажливим.
На уроках математики можна застосовувати найрізноманітніші форми роботи з використанням ІКТ. Інтерес до уроків математики зростає.
Українська  мова. Екран притягує увагу, якого ми часом не можемо домогтися при фронтальній роботі з класом.  На екрані можна швидко виконати перетворення в деформованому тексті, перетворивши розрізнені пропозиції в зв’язний текст. Наприклад, зібрати прислів’я
Завдяки комп’ютеру діти на уроках отримують наочну інформацію у вигляді відеофрагментів, фільмів про природу і навколишнє життя. Учитель або учень можуть на великому екрані або моніторі наочно продемонструвати додаткові матеріали до свого повідомлення: відеозапис, знімки, креслення. Заздалегідь створена презентація замінює класну дошку при поясненні нового матеріалу.
 У багатьох випадках таке доповнення виявляється більш ефективним, дає можливість поєднувати різноманітні засоби, що сприяють глибшому і усвідомленому засвоєнню матеріалу, що вивчається, економить час уроку, насичує його інформацією, розширює кругозір, прищеплює пізнавальний інтерес до навчання. Тому, при впровадженні цих засобів у уроки виникає позитивна мотивація засвоєння знань, прокидається інтерес у дітей до пізнання нового. Аналіз таких занять показав, що пізнавальна мотивація збільшується, полегшується оволодіння складним матеріалом.
Крім того, фрагменти уроків, на яких використовуються презентації, відображають один з головних принципів створення сучасного уроку - принцип фасціації (принцип привабливості). Завдяки презентаціям, діти, які зазвичай не відрізнялися високою активністю на уроках, стали активно висловлювати свою думку, міркувати. Мотиви навчання стають більш стійкими, з’являється інтерес до предмету.
Уроки з використанням інформаційних технологій не тільки розширюють і закріплюють отримані знання, а й значною мірою підвищують творчий і інтелектуальний потенціал учнів. Оскільки фантазія і бажання проявити себе у молодшого школяра великі, варто вчити його якомога частіше висловлювати власні думки, в тому числі і за допомогою інформаційних технологій.
Використання інформаційних технологій на уроках в початковій школі дає можливість проявити себе кожному з учнів, при цьому форми роботи вибирає для себе сам учень.
Таким чином, праця, витрачена на активізацію пізнавальної діяльності за допомогою засобів ІКТ виправдовує себе у всіх відносинах - вона підвищує якість знань, просуває дитину в загальному розвитку, учень стає тим, хто шукає, спраглим знань, невтомним, творчим, наполегливим і працелюбним, допомагає долати труднощі, вносить радість в життя дитини, створює сприятливі умови для кращого взаєморозуміння вчителя і учнів, їх співпраці в навчальному процесі
А значить, нові інформаційні технології, що застосовуються методично грамотно, підвищують пізнавальну активність учнів, що, безсумнівно, призводить до підвищення ефективності навчання



Комментариев нет:

Отправить комментарий

Маляренко  Вікторія Вікторівна Вчитель початкових класів Криворізької гімназії №49